Followers

22 March 2010

~MOK~

alahaii..masuk je keje pg aku td aku ase, cm nk maki owg..bikin panas je..sj nk cr


nk cari pasal ke pe aku xtawu..smguu aku xmsuk opis cm sampah meja aku..pelik gak


aku..asl meja aku cmnie..atas meja penuh dgn kerja2 yg aku sndri xpnh wt


n xpnh tgk..kemarahan aku da mule naik,aku tny mok!!..asl nie asl ltk sume ats meja i,ni kn


mok pny..diam!!, ckp xtawu..muke da ala2 singe aku, so c mok say sory coz dye install


someting aku pn xtgk ag, pe ag,cpt2 on pc tgk..mak aii..asl a mok nie wt keje2 bodoh..


zaman ble nie nk gne burn2 nie..bos da beli pndvr da so xpyh nk gne2 cd..


aduhh mmg sj nk wt aku panas..tp xpea..aku mls nk ambk port..td aku msk opis


after lunch tgk pc off..asl lak nie xpnh2 off ttbe lak..skli lg dye say sory


install tulisan cine lam pc aku2 lg2 la hangin..np mok wt cmnie..mok kn da de pc


xpyh nk install kat pc aku2 xtawu gne pn..adoii alasan dye best taw..: "i xtawu


bi..chiness senang kalo u xdtg i senang phm kalo on u pc"..aduhhh..pastu pepndai


dye je nk 2kr saiz tulisan aku..eee..mok asl ko cnie mok..asl..pe masalah ko nie.


tolong la phm, aku xcm ko..jgn la same kn aku, dan ko mok..aduhhh...ko2 aku2..


xpyh la ssh kn diri ko nk wt bnde2 yg aku xske..aku xnk bnde2 2 sume n aku xperlu kn nye..


pe la bingai sgt ko nie mok..br masuk xsmp smggu mcm2 ko nk wt kn mok...

21 March 2010

~Selamat pengantin baru part 1~


20/02/2010 : 10AM
owg pasang conopy dtg kol 9am..tp terpakse dowg tgu coz cine2 tm4 aku xnk bkje same alihkn
kenderaan masing2..awl2 da bg tawu..tp 2 a..nk wt cmne..terpkse aku g gegar dowg suh  alih kn kerete 
masing2 samat dowg memahami n xbyk bunyi..kol 10am br bly naek conopy.. kol 5 br siap pasang...

dowg tgh buat

siap pasang conopy tema seperti di ats

20/02/2010 : 930 pm
sri wati n faizal selamat di nikah kn oleh tok kadi berdekatan umh aku..time nie ujn lbt gile..
mlm tema kale kuning air..hehe

mlm nikah ye selamat jd suami isteri..hehe

 bersame duit hantarann
21/03/2010 : 230pm
time nie mmg sakit aty sgt2 pengantin laki dtg lambat lg..sepatut nye lps zohor tp 2lbh br sampaii,
uh time tuh aku jd mangse..nk cl2 dye tny dkat mn..sume da tny2..aodoii wt aku panaz je..
tp pape pn dye samat dtg..so pe ag kompang sudah berkumandang...


bersanding..
mkn jgn xmkn

actualy aku xley nk story pnjang2 coz ssh xde pic..nie pn pic snap sndri pic potorgher blm siap ag..
hehe..nty da siap aku smbong story lg ye..bnyk nk story nie..

dowg bertemu d lam facebook..cinta tenet la owg kate.. uh sape kate cinta tenet xley pakai..
mula2 add,pastu sesi suai knl..pastu sesi bertemu rama..pastu bercinta..last skli berkahwin..

so pas nie kalo nk cr jodoh di dalam facebook k..hehehe pade golongan2 single cinta tenet bly d buat pakai
jgn ragu2 k..

eh2 aku tipu je cinte tenet mn bly percayai la..tipu sume...gile pe..nk bercinta lam fb..
bahaye woo.. mmg xley pakai n bnyk penipu lam cinta tenet nie..

18/03/2010 rumah pengantin laki pule...

bersambung.......!!!!!!!

16 March 2010

SELAMAT TINGGAL

salam,mornink to u all yg singgah  kat blog i nie..ah sok i da stat bercuti..i nk g sempadan thailand..hehe,

actualy i nk g kelantan la sis i wedding kat sne..ari tuh wt kat umh sni 21.02.2010 skg belah laki 

pula 18.03.2010 pelik a sne wt ari biase..erm myb cuty sekolah kot..hehehe.. pastu 19.03.2010 br i g

sempadan bercuty d sane pe yg best xtawu ag coz xpenah pg..erm 20/21 br blk kl..hehe..

nty i mst windu kat someone.. fmly i mmg ajk dye tp memandangkan dye keje so xpea..hehe..

hope perjalanan pegi n blk selamat..amin..

11 March 2010

UH LEGE


Di pagi yg ceria nie..aku sunting kan dikau dgn bunga2 wgi..uh mak aiii aku lege n hepy sgt da xmoh stress lg..

da back to normal skg..uh syukur sgt2..SKE XTERHINGGE.. segale keje audit dah berjaya d sttlekn smlm..

b4 31.03.2010 mmg aku ase lege SANGAT...byg kn aku kene wt sowg2  pd month JAN 09- DEC 09..

3month aku take time wt bnde tuh..bygkn bpk lme gile..hehe..tp aku puas ble da siap.. mcm2 perasaan

de time nk siap kn keje2 tuh..asl dtg keje mengadap bnde tuh aku ase nk bnty keje, nk mc la. mcm2 la..

adoii mmg aku xde mood lg..g bkk tenet cr job 0.. mmg belambak gle..nk intibiu 2 aku mls... last2 aku

berjaye siapkn SMLM cm xcy je..mmg best..pas nie bly deman gj byk ket..haha good experience..

cuti aku tok 16-19 mar da app...aku nk g holiday..yeh best nye...

08 March 2010

~KONGSI ILMU ZAHIR~

salam: kongsi ilmu zahir(mandi wajib)hehe..
p/s: 
aku copy paste je ayt nie..sj nk kongsi coz aku tawu ramai xtawu pasal bnde nie..tol x?yg tawu bgus la yg xtawu mmg ramai..nk tny malu so dowg kn wt xtawu je..janji buat 2 je kn..
 
Subject: RE: Pesan Professor Datuk Dr Harun Din Al-Hafiz

dari JAKIM.

Mandi wajib yg betul…..
Mandi wajib merupakan perkataan yang mudah disebut, tetapi jangan terkejut jika dikatakan banyak umat Islam di tanahair kita yang tidak sah mandi wajibnya kerana tidak melakukannya dengan betul.


Untuk melakukan mandi wajib yang betul, seseorang itu tidak boleh melakukannya dengan hanya mandi secara berdiri atau duduk mencangkung sahaja. Sebaliknya, ia mesti dilakukan dalam kedua2 keadaan bagi membolehkan seseorang itu meratakan air ke seluruh anggota badannya yang zahir.

Penolong Pengarah Bahagian Dakwah, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM), Uztaz Haji Mat Jais Kamos, 49, menegaskan, bagaimanapun, berdasarkan pengalamannya sebagai bekas kadi di Pejabat Agama Islam Gombak Timur dan penceramah, didapati banyak umat Islam yang tidak mengetahui perkara ini.

“Akibatnya, mandi majibnya menjadi tidak sah kerana tidak memenuhi salah satu rukun mandi wajib iaitu meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir. Apabila mandi wajib tidak sah, ibadat yang dilakukan oleh seseorang itu juga turut tidak sah. Itulah akibatnya jika tidak melakukan mandi wajib dengan betul,” tegas beliau ketika ditemui di rumahnya di Taman Sri Keramat Kuala Lumpur .

Mandi wajib yang juga sebagai mandi junub atau janabah tidak boleh dipandang ringan oleh umat islam. Setiap orang yang mlakukannya mestilah mengetahui dan memenuhi rukun2nya. Jika tidak mandi wajib seseorang itu tidak akan sah.
Rukun mandi wajib ada 3 perkara. Pertama, niat. Kedua , menghilangkan najis di badan.Ketiga , meratakan air keseluruh anggota badan yang zahir.
Niat mandi wajib: “Sahaja aku mengangkat hasar besar kerana Allah Taala.”
Atau ” Sahaja aku mandi wajib kerana Allah Taala.”


Niat
itu di dalam hati dan ia hendaklah disertakan ketika air sampai ke mana2 bahagian anggota badan.
Bagi perempuan yang habis haid, niat mandi wajib ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas haid kerana Allah Taala.” Manakala bagi perempuan yang habis nifas, niat mandi wajibnya ialah: ” Sahaja aku mengangkat hadas nifas kerana Allah Taala”.

Niat itu jika dilambatkan atau ketika seseorang itu memulakannya selepas dia telah membasuh salah 1 anggota badannya akan menjadikan mandi wajibnya tidak sah. Oleh itu dia mestilah memulakan kembali niatnya ketika dia mula menyampaikan air keseluruh anggota badannya. Sekiranya dia berniat sebelum air sampai ke badan, niat itu juga tidak sah. Oleh itu mandi wajibnya tidak sah.

Mengenai rukun mandi wajib yang ke2, iaitu menghilangkan najis yang ada pada badan , menurut Ustaz Haji Mat Jais, menurut Imam Nawawi, jika kita ada najis di badan, najis itu boleh dibasuh serentak dengan mandi wajib. Ertinya membasuh najis dengan mandi itu boleh disekalikan.


Sementara rukun mandi wajib yang ke3, iaitu meratakan air ke seluruh anggota badan yang zahir , meliputi kulit, rambut dan bulu yang ada di badan, sama ada bulu2 yang jarang atau lebat. Jika rambut seseorang itu ditocang atau disanggul, sekiranya tidak sampai air ke dalamnya, tocang atau sanggul itu wajiblah dibuka. Bulu2 dalam lubang hidung pula, tidak wajib dibasuh kerana dianggap batin. Tetapi sekiranya, bulu2 di dalam hidung itu bernajis, ia wajiblah dibasuh.

Mengenai kuku pula, jika di dalam kuku ada kotoran yg boleh menghalang sampai air ke badan khususnya di bahagian bawah kuku, kotoran itu wajiblah dibuang. Membuang kotoran di dalam kuku itu pula boleh dilakukan ketika sedang mandi.

Tentang rambut yg diwarnakan pula selain inai, inilah yang merumitnya. Sebenarnya jika rambut seseorang itu diwarnakan dengan pewarna selain inai, mandi wajib seseorang itu tidak sah. Oleh itu, seseorang yang mewarnakan rambutnya dengan pewarna selain inai, jika dia hendak mandi wajib, dia mestilah membuang pewarna pada rambutnya terlebih dahulu. Tetapi untuk membuang pewarna itu pula bagaimana?..
Inilah yang rumitnya. Sedangkan pewarna pada rambut itu sebenarnya tidak boleh dibuang begitu mudah.

Yang menyebabkan mandi wajib orang yang menggunakan pewarna pada rambutnya tidak sah kerana pewarna itu akan menyalut rambutnya yang menghalang air sampai ke rambut. Ini berbeza dengan inai. Inai sebenarnya akan meresap ke rambut, tetapi pewarna pula akan menyalut rambut menyebabkan air terhalang ke rambut.


Tetapi dalam hal ini, jangan pula ada yang salah faham. Sebenarnya pewarna itu jika dikeluarkan sijil halal oleh JAKIM dan sekiranya pewarna itu tidak bernajis, bukanlah bermaksud menjadi tidak sah. Dalam hal ini, sukalah saya menyatakan bahawa sembahyang dan mandi wajib itu berbeza. Jadi, mestilah dipandang dari sudut yg berbeza.
Dalam hal ini juga, sukalah saya menyatakan, huraian mengenai rukun mandi wajib seperti yang telah saya nyatakan ini adalah merupakan perbezaan sah atau tidak mandi wajib. Jadi, ia perlulah diberikan perhatian yang lebih oleh umat Islam.

Mengenai sebab2 seseorang itu wajib mandi wajib pula, Ustaz Haji Mat Jais menegaskan, sebab2nya terdiri daripada 6 sebab. 3 sebab melibatkan lelaki dan perempuan iaitu kerana bersetubuh walaupun tidak keluar air mani, keluar air mani dan mati. Manakala 3 sebab lagi hanya melibatkan kaum perempuan sahaja, iaitu keluar darah haid, nifas dan melahirkan anak(wiladah) .

Mandi wajib boleh dilakukan di mana2 dengan menggunakan air mutlak sama ada air telaga, air paip, sungai laut dan tasik.
Bagi pasangan suami isteri yang bersetubuh pula, mereka tidak semestinya mandi selepas bersetubuh, tetapi diwajibkan mandi ketika ingin beribadat.

Selepas bersetubuh pula, jika ia dilakukan pada waktu malam, jika tidak mahu mandi wajib, seelok2nya ambillah wuduk sebelum tidur itu adalah sunat, manakala tidak berwuduk sebelum tidur adalah makruh.

Panduan Tambahan
1. Agar wajah selalu segar, berseri-seri dan cantik, cucilah minima 5 kali sehari dengan air wudhu. Jangan langsung dikeringkan, biarkan menitis dan kering sendiri. Lalu ambillah sajadah, shalat, berdzikir, dan berdo’a.


2. Untuk menghilangkan stress, perbanyaklah ‘olahraga’. Cukup dengan memperbanyakkan solat. Ketika solat, kita mengerakkan seluruh tubuh. Lalu berkonsultasilah pada Allah SWT dengan dzikir dan do’a.


3. Untuk pelembab, agar awet muda, gunakanlah senyuman. Tidak hanya di bibir tapi juga di hati. Jangan lupa bisikkan ‘kata kunci’, “Allahuma Kamma Hassanta Khalqii Fahassin Khuluqii” (Ya Allah sebagaimana engkau telah memperindah kejadianku, maka perindah pula akhlaqku).
(HR Ahmad).- ( DOA TENGOK CERMIN ).


4. Untuk punya bibir cantik, bisikkan kalimat-kalimat Allah, tidak berbohong atau menyakiti hati orang lain, tidak menyombongkan diri atau takbur.


5. Agar tubuh langsing, mulus, diet yang teratur dengan berpuasa seminggu 2 kali, Isnin dan Khamis. Jika kuat, lebih bagus lagi puasa Nabi Daud AS i.e. selang satu hari. Makanlah makanan halal, perbanyak sayuran, buah-buahan, dan air putih.


6. Untuk mengembangkan diri, sebarkan salam dan sapaan. Dengan demikian kita akan banyak dikenal dan disayangi.


Rahsia 13

Inilah dia rahsia as-solat, sebagai peringatan bagi yang sudah tahu atau panduan bagi yang baru tahu……


1. Niat Sembahyang Sebenarnya memeliharakan taubat kita dari dunia dan akhirat.
2. Berdiri Betul Fadilatnya, ketika mati dapat meluaskan tempat kita di dalam kubur.
3. Takbir-ratul Ihram Fadilatnya, sebagai pelita yang menerangi kita di dalam kubur.
4. Fatihah Sebagai pakaian yang indah-indah di dalam kubur.
5. Ruqu’ Sebagai tikar kita di dalam kubur.
6. I’tidal Akan memberi minuman air dari telaga al-kautsar ketika di dalam kubur.
7. Sujud Memagar kita ketika menyeberangi titian SIRATUL-MUSTAQIM.
8. Duduk antara 2 Sujud Akan menaung panji-panji nabi kita di dalam kubur.
9. Duduk antara 2 Sujud (akhir) Menjadi kenderaan ketika kita di padang Mahsyar.
10.Tahhiyat Akhir Sebagai penjawab bagi soalan yang dikemukakan oleh Munkar & Nankir di dalam kubur.
11.Selawat Nabi Sebagai pendinding api neraka di dalam kubur.
12.Salam Memelihara kita di dalam kubur.


13.Tertib Akan pertemuan kita dengan Allah S.W.T.


Dari Abdullah bin ‘Amr R. A., Rasulullah S. A. W.bersabda : “Senarai di atas adalah salah satu sebab mengapa orang Yahudi / Kafir tidak sukakan angka 13 dan juga Hari Jumaat. Itulah sebab mengapa mereka mencipta cerita yang begitu seram sekali iaitu ” FRIDAY the 13th ” jika ada di kalangan kamu yang perasan!!!”
Wassalam.


“Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat…” Sebaik-baik manusia itu adalah mereka yang memberi manafa’at kepada manusia lain…

01 March 2010

~TERKURUS~

hehe..ramai yg perasaan n tegur aku np aku kurus..org yg jarang jmp aku perasan la aku da kcik, tp yg  knl n hari2 jmp xckp pn coz dowg xperasan pape pn kat aku.. or de xrapat ckp la ok la nie nk gemok2 wt da cntek da nie.. nie loteh den nk jwb nie..aku pn xtawu np..ttbe aku kurus2 sihat ok, bkn kurus sakit heehee...kurus still cun ok..hahaha,,kalo chubby lg2 okey kn..


record aku zaman sek : f1-f3 berat aku 48kg tinggi 156cm
                                  : f4-f5 berat aky 48kg tinggi 158cm


sekarang feb 2010 : berat aku 47/46kg tinggi 158cm


hahaha br aku sedar yg aku da kurus, slme nie aku xperasan pun..ble owg  tny aku asal aku kurus aku xtawu nk ckp pe daa...coz aku xperasaan pn aku da kurus hehehe.. 2008/2009 aku pg ke hospital seri kembangan checkup bkn free baya taw rm1 je..


doc kate aku sihat xde pape masalah..dye bg aku vitemin kale oren...aku pn xrs diri aku skit pe ke
sume xde..dye cek darah air kencing tekanan jntung sume ok..cm ahli sukan dye kate aku nie..


saiz suar : 2005-2010-> 27 sme jgk cm dlu
saiz baju: dlu zaman xtawu fesyen pakai saiz L or M
               skg S or M...XS mmg xmuat ok...


2009-2010: aku pg klinik bayo lak kat area kawasan umh aku..asl aku pg coz aku nk check asl aku turun berat bdn 2kg..makan mmg ckup n terlbh ckup..tdo ckup..aku ase xde pape skit kn diri aku pn..
diet mmg xpnh pn..tp kdg2 lambat mkn..keh3


doc ckp: aku berat n tinggi aku ok ideal...
              masalah kesihatan mmg xde..
              tekanan darah rendah je aku..mmg pn..
              kemungkinan u stress bnyk pikir..
              take positif pe owg kate coz aku ckp kat dye owg ckp i kurus i tgk xde pn..
              dye kate u xkurus bdn u n berat ok, so take care u self dye kate 
              bnyk mnum air,buah2an..vitemin..hehehe
              dye kate kurus is better dr gemok...
              u mude lagi blm berkahwin so bdn cm u ok..
              ceh nasihat sdp kn aty aku je..haha pape pn aku ske aku xsakit..

nasihat : jgn terlalu stress coz bly menyebabkan turun berat bdn
             tido n rehat yg ckup
             makan makanan yg seimbang
             minum air suam bnyk..
            n cm2 g dye kate so pas nie u taking u self n slu wt senaman...hehehe  


so sp yg ske tny asl aku kurus aku xdiet aku terkurus myb sbb pe doc 2 kate btol aku bnyk pikir that y jd cm2 aku sihat xde sakit pape pn okey...hehehehe..

after 3 month kene pg blk tgk de naik ke biase ke..hehehe..pape pn tguuu...doakn aku sentiase sihat ye kawan2,,amin..bye..!!!!       

link kengkawan

>

HB

 
GADiS iNi. Design by Exotic Mommie. Provided By Free Blogger Templates | Freethemes4all.com
Free Website templatesfreethemes4all.comLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesFree Soccer VideosFree Wordpress ThemesFree Web Templates