Followers

24 August 2011

selamat hari raya & salam merdeka


salam sume blogger & readers, arinie gadis x sihat(gadis gitu)hehehehe...
nie n3 terakhir gadis tok bulan Ogos,gadis mula stat cuti 26 - 6hb..
lame nyaa gadis cuti, tak tahu la nk g mn.. nk cecuci mate laaaa..huhuu,
semperna bulan yang baek nie, sape2 yang mengenali diri nie: olick,sya,eca@gadis ini.. 
nak mintak maaf banyak2 kalo selama diri ni mengenali uolss de salah n silap, terkasar bahase,terkutuk, tercarut, ter ter la..  mintak ampun banyak2 oke :(((

pada sapa yang da stat cuti samat bercuti, pada yang balik kampung aty2 di jalan raya,
check  kete/motor dlu...yang paling,paling paling penting pandu cermat jiwa selamat, 
ingat la owg tersayang..semoge uolss selamat smp di destinasi yang di tuju amin :)))))))
n tak lupe jgk.. selamat hari merdeka yang ke 54... yeyeyeh..horay.. horay.. 
semoge negara kite terus aman dan damai....Amin...

siyes skg mmg xde mood nk wt keje.. aty dah melayang kat suasana pagi raya...
terbayang lak, rendang, ketupat, kueh sepit atok gadis, 
alahai rindu pulak kat kampung gadis yang xseberape tuh...hak3...
duet raya belum tukar lagi..adeh kalo skg g bank bole ag ke tukar?
yea kn owg laen b4 puase dah siap tukar,hehehehehe.. 
pape pun taun nie rezeki alhamdulilah.. bos Bagi gaji cepat n bonus..
so buat ank2 buah gadis jgn nk mengepau lebih2 sgt erk...
makdak mu nk kwen nie hahahaha 


n tak lupe jgk dekat Kak Pija  tahniah akhirnya dpt jgk u keje tuh..
tidak setiap kali smyg teraweh mesti u cite psl keje tuh..akhirnya dpt jugak rezeki bulan ramadhan,Tahniah2 :) p/s, kot2 first gaji tuh jgn la lupe mekdi ke, nandos ke, hahaha :)))

akhir kata,

SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI

&

SALAM MERDEKA YANG KE-54




19 August 2011

Sugar Glider

skg tren owg bele sugar glider pulak erk... 
kalo dlu owg sibuk nk bele tikus bagaiiii,
aku rase nk beli sekor a...
tapi aku geli a.. binatang2 cm tuh...
silap2  time aku tido dye merayap dlm seluar..
omg seram nie hehehee...
tapi agak mahal jugak natang niee,
igt kn 20,30rgt seekor rupe nyaaa..
ermm 2,3 rat daaaa....
cancel nak beli....hehhee

sekadar santapan hari nie
Sugar Glider
cute jgk la.. dr hamster, jijik jeeee




18 August 2011

Dah shoping RAYA


semalam selangor kn cuti Nuzul Al-Quran... kol 10 pagi.. aku n family da keluar jejln... teman mak,abah n ank buah aku shopink.. smlm aku g jejln dkt JJ cheras selatan ramai jgk la owg... melayu yang raye.. bangsa laen paling banyak shoping, tapi tuh bende biase..hahaha.... owg laen sibuk cari baju baru, kasut baru, seluar baru... yang aku sibuk cari baju tido baru..hahah...
aku da janji ng en.tunang nk shopink sesame..lalala. tak saba nk jumpe nex week. :))

 sempat jugak try kerusi ogawa 3mnt rm1.00, hehe

lepas g JJ g kajang lak coz mase bnyk lagi..pusing2 dlu..masuk metro..
dlu aku g  ramai owg indon,sekarang da oke a... tmpt dye pn x ramai owg da..
cine lak ramai situ..masuk levis sambil2 tgu bapak aku try seluar, usha bnde laen... tah la..
bnde nie aku planing nk beli taun dpn wt hantaran aku..tapi ermm aku dah beli dlu,
xpea t aku pkr kn dlu bnde pe aku nk letak 1 bakul nieee.. hehehehe

susah kalo aty dah jatuh cinta awal..
cantik x..mst cntik kn..kn.kn..hehehe

seronok nya taun nie..awk nie bkn artis, nk cari sponser baju raya pun ssh... 
tapi akhir nya dpt jgk sponser..alalala.. riang nya aty saya,,,wakakakakak...


SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN





16 August 2011

harus memantau FB

hehe.. boring.. 


sori tak app..coz  baru arinie check list fren
de 178owang belum saya app...
kalo online fb mmg tak tengok langsung sapa yg add...
so sy nk check dlu sapa yg add,
kot2 de owg sy sibuk nk PANTAU sy kn...
lagi pn awk nie bukan glemour sgt..
tapi yang kuat memantau ni ramai plak...
jangan tak tahu oke...hahahaha


08 August 2011

Tomato vs Terung(TT)

aduhh tengah bosan niey... tomato dgn terung mana lagi sedap... sebenarnya aku tak penah
makan terung or tomato..bila nampak je buah2 tuh terus aku tak jadi nak makan..
aku tak suke sayur yang lembik2,lagi2 berair2 nie...TAPI ramadhan kali nie..
buat pertama kali nya.. aku bedal terung n tomato,tak sangka sambal terung rupa nya sedap..
dlu kalo mak aku masak lauk yang de terung n tomato mmg aku tak akan makan,,
memang aku g makan kedai, hahahaha... tapi sekarang aku cinta kan sayur²an
kalo makan skg nie mst nk de sayur, dulu tengok sayur pn takut..kalo bole nk lari keliling rumah..
pe a aku nie kn makan sayur pn takut... hehehee oke a nk balik dah nie..
samat berbuka puase buat mereka yang singgah belog aku nie..dada.. :))

hehehehe



05 August 2011

kisah2 cinta

bila terlebih google cmnie la jadinya... belum lagi abes isu panas penjage gol harimau malaya..
timbul lak isu  Ally Iskandar putus tunang... omg..kuat betol dugaan owg bertunang nie kn,
Ya Allah ko jaohkan dari hamba mu nie, myb de hikmah DI sebalik kejadian ni.. 
kite doa kan semoge dowg sume,tabah hadapi dugaan ini...Amin...(sumber DISINI)

tibe2 rindu dekat tunang aku yg jaoh tuh, hehe,tinggal 17 hari lagi, tunang aku balik sini,
hari2 mengire kot..kesian kn, APTB...dlu mase2 mula nk couple tuh laen,
dah 2,3 taun lagi laen,dah nk masuk 5,6 taun lagi2 laen.. dah bertunang tersgt la laen...
aku suke kan nya..malu la nk tulis pe yg kelainan tuh..tetttt!!!!*(semakin bahagia)*..
hik3...kalo msj2 ng dye tuh bole kate kn tersenyum lebar jea..wakakakaka,
dlu lebar jgk.. tapi tak selebar skg..alamk...dah tertulis..malu nyaaaa.....
kalo dlu call jarang2,sekarang nie.. si dia subuh2 lg dah call...
bila tanya nape cl pepg nie..(rindu) omg..malu nya..malu nya..
rase cm mula2 couple je..hahahahah. ok la..doa kn daku bahagia dunia n akhirat k..
zifieee sayang kamu sume..opssssss..terlebih sudah..hahahah

Boleh & di angap tak bole ?

Sahabat Hikmah...
Ada di antara kita yang menganggap hal-hal  di bawah ini adalah dilarang dalam berpuasa, padahal hal tersebut adalah dibolehkan, antara lain :

1.  Memasuki waktu subuh dalam keadaan junub.
Diantara perbuatan Nabi  adalah masuk fajar dalam keadaan junub karena jima’ dengan isterinya, beliau mandi setelah fajar kemudian shalat. Dari Aisyah dan Ummu Salamah -Radhiyallahu ‘anhuma- : “Sesungguhnya Nabi  memasuki waktu subuh dalam keadaan junub karena jima’ dengan isterinya, kemudian ia mandi dan berpuasa”. [HR. Bukhari 4/123, Muslim 1109].

2.  Bersiwak/Menggosok gigi.
Rasulullah  bersabda: “Seandainya tidak memberatkan umatku, niscaya aku suruh mereka untuk bersiwak  setiap kali wudlu”. [HR. Bukhari 2/311, Muslim 252].

3.   Berkumur dan Istinsyaq (memasukkan air ke hidung).
Karena beliau  berkumur dan ber-istinsyaq (memasukkan air ke hidung) dalam keadan puasa, tetapi melarang orang yang berpuasa berlebihan ketika ber-istinsyaq.
Rasulullah  bersabda : “… Bersungguh-sungguhlah dalam beristinsyaq kecuali dalam keadaan puasa”. (HR. Tirmidzi 3/146).

4.  Bercengkrama dan mencium isteri.
Aisyah -Radhiyallahu ‘anha- berkata: “Adalah Rasulullah  pernah mencium dalam keadaan berpuasa dan bercengkrama dalam keadaan puasa, akan tetapi beliau adalah orang yang paling bisa menahan diri” [HR. Bukhari 4/131, Muslim 1106].

Namun hal ini dimakruhkan bagi pasangan suami istri yang berusia muda dan tidak mengapa bagi pasangan suami istri yang telah tua. Sebagaimana hadits dari ‘Abdullah bin ‘Amr bin al-‘Ash Radhiyallahu Anhu, dia bercerita : “Kami pernah bersama Nabi Shalallahu 'Alaihi Wasallam, tiba-tiba ada seorang pemuda mendatangi beliau seraya berucap : ‘Wahai Rasulullah ! , bolehkan aku mencium (istriku) sedang aku dalam keadaan berpuasa? Beliau (Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wasallam) menjawab : Tidak .!’ Kemudian ada orang tua seraya bertanya : ‘Apakah aku boleh mencium (istriku) sedang aku dalam keadaan berpuasa ?’ Beliau menjawab : ‘Boleh.!!’(selanjutnya) ‘Abdullah bercerita, “lalu sebagian kami saling berpandangan". Kemudian Rasulullah Shalallahu 'Alaihi Wasallam bersabda : “Sesungguhnya orang yang sudah tua itu bisa menahan nafsunya.” Hadits ini diriwayatkanoleh imam Ahmad melalui jalan Ibnu Luhai’ah dari Yazid bin Abi Habib, dari Qaishar at-Tujaibi darinya. Dan ketahuilah, berdasarkan keterangan yang ada,Sanad hadits ini adalah Dhoif, dikarenakan kedhoifan Ibnu Luhai’ah. Tetapi hadits ini mempunyai syahid atau penguat, yang diriwayatkan oleh at-Thabrani sehingga hadits ini menjadi Hasan. Demikian penjelasan yang kami kuitip darishifatu Shaumin Nabi fii Ramadhaan karya Syaikh Abu Usamah salim bin ‘Ied al Hilalai dan Syaikh ‘Ali Hasan ‘Ali Abdul hamid al-halabi.

5.  Mengeluarkan darah, transfusi darah  dan suntikan yang tidak mengandung makanan.
Selama kondisi kita baik-baik saja, dan tak membawa mudhorot bagi diri kita, setelah kita donor darah, maka diperbolehkan donor darah saat berpuasa. Selain itu jika kita disuntik namun suntikan yang tidak dimaksudkan sebagai makanan.maka hal ini juga diperbolehkan bagi orang yang berpuasa.

6.  Berbekam.
Bekam atau hijamah adalah teknik pengobatan dengan jalan membuang darah kotor (racun yang berbahaya) dari dalam tubuh melalui permukaan kulit. Perkataan Al Hijamah berasal dari istilah bahasa arab : Hijama (حجامة) yang berarti pelepasan darah kotor. Sedangkan dalam bahasa Inggris disebut dengan cupping, dan dalam bahasa melayu dikenal dengan istilah Bekam. Di Indonesia dikenal pula dengan istilah kop atau cantuk.

Dahulu berbekam merupakan salah satu pembatal puasa, namun kemudian dihapus dan telah ada hadits shahih dari Nabi, bahwa beliau berbekam ketika puasa. Hal ini berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbasd :“Sesungguhnya Nabi  berbekam, padahal beliau sedang berpuasa” [HR. Bukhari 4/155].

7.  Mencicipi makanan.
Hal ini dibatasi, yaitu selama tidak sampai di tenggorokan berdasarkan riwayat dari Ibnu Abbas  : “Tidak mengapa mencicipi sayur atau sesuatu yang lain dalam keadaan puasa, selama tidak sampai ke tenggorokan” [HR. Bukhari secara mu'allaq 4/154]

8.  Bercelak, memakai tetes mata dan lainnya yang masuk ke mata.

Semua hal tersebut tidaklah membatalkan puasa, baik barang tersebut terasa oleh kita maupun tidak. DanUntuk lebih jelasnya, dapat merujuk kepada kitab Zaadul Ma’aad karya al-Alamah Ibnu Qayyim al-Jauziyah (semoga Allah merahmatinya).

9.  Mengguyurkan air ke atas kepala dan mandi.
Imam Bukhari menyatakan dalam kitab Shahihnya “Bab : Mandinya orang yang puasa”, Umar  membasahi pakaiannya (dengan air untuk mendinginkan badannya karena haus ketika puasa) kemudian beliau memakainya ketika dalam keadaan puasa. As-Sya’bi masuk kamar mandi dalam keadaan puasa. Al-Hasan berkata : “Tidak mengapa berkumur-kumur dan memakai air dingin dalam keadaan puasa”.
Rasulullah  mengguyurkan air ke kepalanya dalam keadaan puasa karena haus atau kepanasan. [HR. Abu Daud 2365, Ahmad 5/376 sanadnya shahih].

Salam Ramadhan dan selamat beribadah..

note: sharing is caring.. :) tq pada yg fwd...

04 August 2011

Pe Cer erk?

bende2 kecik bole jadi besar kalo manusia tak reti nak jage aty owg laen....puihhhh...
agak menyirap btol a ng minah nie..suke2 dye je nak bg bbp aku kat owg laen.. 
ko igt sume owg suke ke care macam tuh...pe masalah bf ko nie.. 
sibuk sgt2 nak add aku np?aku tak kisah lagi kalo bf ko nk add fb aku..
aku agk geram bila dekat bbm aku pn nk add?sibuk nak PANTAU aku  tuh np? 
ko igt  ko fren ng aku..bf ko bole jd fren aku..tak dapat la jep...(aku mmg tak spoting)
so what?ee tak suke la kalo owg tak knl add2 aku nie...opss lupe... 
geng2 tingkap mmg cm gitu prinsip nya...yuks....so jage a bf sendri jgn nk sibuk
pantau2 owg..im really jijik bila sibuk nk tawu hal owg laen...


p/s: Plz dont disturbing our luv relationship okeh!Please respect us !

01 August 2011

aku baru tawu

Lame ✗ usha gosip tempatan.. omg aku baru tawu yang apek(khairul fahmi) & Elia
dah putus tunang...rase nya 2bulan lepas kot dowg tunang..omg mintak jaoh la dari aku,
aku sayang tunang aku...‎​​"̮ ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮ ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮ Tp yg aku ✗ phm tuh, kate elia nie knl sgt apek,
sedangkn bestfren apek sendiri dari zaman kecik2 pn ✗ knl,Bole lak nk jadi kn
isu apek de owg ketiga,bagi aku kalo apek tuh ramaai kawan pompuan tuh biase,
Coz apek Owg terkenal kott,lagi pn laki mn suke pompuan Gedik2, sket2 cte pasal apek kat blog,
g sane sini update, kadang2 tulis pasal apek men publish je pkr la sket aty n perasaan owg laen,
hal private n confidential dah jadi info umum..(aku lak yg emosi nie knp)
tah la kalo aku jd elia aku ✗ bangge kot dah 2taun knl coz bnyk bnde lagi ✗ tawu,
aku tengok pemain bola laen kawen ke tunang ✗ de pn kecoh cmni..
ya ampun dah2 nk stop.. gosip saje aku nie.. yang penting kajian tempatan ...
jgn mudah percaya..jgn cpt sentap.. banyak kn berdoa.. ‎​​"̮ ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮ ƗƗɐƗƗɐƗƗɐ "̮.
from : google

P/s: ✗ saba nk g bazar ramadhan



Sent by Celcom BlackBerry® Smartphone

link kengkawan

>

HB

 
GADiS iNi. Design by Exotic Mommie. Provided By Free Blogger Templates | Freethemes4all.com
Free Website templatesfreethemes4all.comLast NewsFree CMS TemplatesFree CSS TemplatesFree Soccer VideosFree Wordpress ThemesFree Web Templates